Ministerstvo financí zveřejnilo na svých webových stránkách Informace k vyplnění zprávy o výsledcích finančních kontrol:
Informativní dopis rozeslaný orgánům veřejné správy
Formulář zprávy o výsledcích finančních kontrol ve formátu EXCEL
Metodický pokyn Centrální harmonizační jednotky č. 8 - Náležitosti roční zprávy o výsledcích finančních kontrol
Vyplněná vzorová zpráva o výsledcích finančních kontrol (.XLSX, 840 kB)
Poznámka
Metodický pokyn č. 8 - Náležitosti roční zprávy o výsledcích finančních kontrol byl 28. 1. 2020 aktualizován, a to s ohledem na skutečnost, že nová úprava ročních zpráv byla po novele vyhlášky k zákonu o finanční kontrole, novele samotného zákona a po druhé novele vyhlášky konečně dokončena. K pokynu jsou nyní přidány dotazy a odpovědi.
Přiznávám, že se nemohu zbavit rozpačitého dojmu z některých dotazů a odpovědí. Malou ukázku uvádím níže:
Dotaz:
K veřejnosprávní kontrole byl přizván zaměstnanec jako přizvaná osoba a bylo mu vystaveno pověření ke kontrole. Započítává se tento zaměstnanec do počtu zaměstnanců, kterým bylo vystaveno pověření k výkonu veřejnosprávní kontroly?
Odpověď:
Tento zaměstnanec se podílí na kontrole pouze jako přizvaná osoba a proto není započítán do počtu zaměstnanců, kterým bylo vystaveno pověření k výkonu veřejnosprávní kontroly.
S uvedeným si dovolím polemizovat:
Pokud veřejnosprávní kontrolu vykonává zaměstnanec kontrolního orgánu (např. ÚSC), tak není v pozici přizvané osoby. Pokud ho daný kontrolní orgán přesto mylně považuje za přizvanou osobu, tak to ale neznamená, že přestává být zaměstnancem. A konečně, má-li ten kontrolní orgán ve své roční zprávě vykázat počet zaměstnanců, kterým bylo vystaveno pověření k výkonu veřejnosprvání kontroly, tak uvedeného zaměstnance těžko může nezahrnout.
A co říká legislativa?
Zákon o finanční kontrole
§ 5
(1) Odpovědnost za organizování, řízení a zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly mají vedoucí orgánů veřejné správy v rámci své řídící pravomoci. Při zavádění a řízení finanční kontroly v orgánech veřejné správy jejich vedoucí vycházejí z mezinárodně uznávaných standardů, přičemž jsou povinni zejména
b) dbát, aby finanční kontrolu vykonávali zaměstnanci s kvalifikačními předpoklady, kteří jsou zároveň bezúhonní a u nichž nehrozí střet zájmů podle zvláštních právních předpisů;10) za bezúhonného se považuje zaměstnanec, který nebyl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin, pro nedbalostní trestný čin majetkové povahy nebo trestný čin související s výkonem veřejné správy, pokud odsouzení nebylo zahlazeno nebo pokud se podle zvláštního právního předpisu na pachatele nehledí, jakoby nebyl odsouzen,
Kontrolní řád
§ 6
(1) Kontrolní orgán může k účasti na kontrole v zájmu dosažení jejího účelu přizvat fyzickou osobu (dále jen "přizvaná osoba").
(2) Kontrolní orgán vystaví přizvané osobě pověření a poučí přizvanou osobu o jejích právech a povinnostech při účasti na kontrole.
(3) Práva a povinnosti kontrolované osoby a povinné osoby vůči přizvané osobě se řídí přiměřeně ustanoveními tohoto zákona o právech a povinnostech kontrolované osoby a povinné osoby vůči kontrolujícímu.
Z uvedených citací kontrolní legislativy vyplývá, že finanční kontrolu (a tedy i veřejnosprávní kontrolu) vykonávají zaměstnanci daného orgánu veřejné správy, který je v pozici kontrolního orgánu. Jiné osoby, než jsou zaměstnanci (externisté), mohou být součástí kontrolních skupin jen tehdy, pokud jsou k účasti na kontrole přizvány (jako přizvané osoby). Vlastní zaměstnanci jsou tedy vždy v pozici kontrolujících, bez ohledu na to, do jakého útvaru jsou zařazeni, a externisté jsou v pozici přizvaných osob a dohromady tvoří kontrolní skupinu. Pokud Ministerstvo financí tvrdí něco jiného, mělo by to opřít o fundovaný právní výklad.
Vytvořeno službou Webnode