Ing. Petr Sikora - školení a kurzy

Jak nekrást v zakázkách

18.11.2009 19:54

Zdroj: týdeník Respekt

Marek Švehla    

 
 
Radnice hlásí, že kvůli krizi sahají do posledních rezerv a příští rok budou muset omezovat některé služby. Ekonomové už ale před časem ukázali, kde existuje netušený zdroj peněz – v lepším nakládání s veřejnými zakázkami. Pohled do terénu potvrzuje, že mají pravdu. A řešení je to poměrně snadné, stačí jen chtít.

Ještě nedávno si Jan Tichý nemyslel, že proti němu bude někdo organizovat petice, demonstrovat pod okny jeho kanceláře a posílat na něj policii. Tohle vzrušení vstoupilo do života bývalého spolumajitele a obchodního ředitele firmy na stavbu rodinných domů před rokem, kdy se stal vicehejtmanem Pardubického kraje. Přesněji řečeno to bylo poté, co se rozhodl změnit systém přidělování veřejných zakázek, který jako člen krajské rady dostal na starost.

Po tunelování tu máme veřejné zakázky. 

Ještě vloni krajský úřad v Pardubicích v tomto směru ničím nevybočoval. Zhruba miliarda a půl ročně se tu rozdělovala podobně, jak je zvykem na většině podobných úřadů. To znamená jen s takovou průhledností pro občany a otevřeností k firmám, jak předepisuje poměrně benevolentní zákon. V praxi se tak oznámení o veřejných zakázkách vyvěšovala zásadně na chodbě úřadu místo na internetu nebo úřad nabízel účast v tendrech jen malému okruhu firem, které se pak snadno mohly o zakázky podělit.

Sociální demokrat Tichý se tyhle poměry praktikované svými předchůdci, radními z ODS a lidové strany, rozhodl změnit a výsledky jsou pozoruhodné – úřad čeká, že ušetří pětinu svých peněz na investice, řádově jsou to ročně stamiliony korun. To ostatně potvrzují i výsledky revize už rozjetých projektů, díky níž úřad dokázal ušetřit tři sta padesát milionů korun. Podrobnější pohled přitom ukazuje, že popis cesty k této úspoře může znít mnohým až podezřele jednoduše.

Tichý a jeho lidé třeba snížili limit, od něhož se vypisují otevřená výběrová řízení (z dvaceti na deset milionů), a vše uveřejňují na internetu. Místo dřív obvyklých pěti uchazečů se jich teď díky tomu hlásí deset, dvanáct. To přináší pestřejší cenovou nabídku a komplikaci pro firmy, které by si chtěly dohodnout ceny předem mezi sebou. „Když je pět uchazečů, mohou si zavolat, dohodnout se. Pokud ale uchazečů přibývá, tak tuhle schopnost ztrácejí,“ vysvětluje vicehejtman. Pardubičtí krajští radní také přestali dělat dvoukolová výběrová řízení, protože právě to je cesta, jak se mohou uchazeči předem dohodnout na ceně. Tím zrušili i losování, tento podivný, zákonem povolený nástroj, jímž se část uchazečů vyřazuje v prvním kole.

Tichý také zlepšil kontrolu projektů a staveb. Najal nové lidi, kteří mají víc času uhlídat, jestli není projekt zbytečně nafouklý, a začal spolupracovat s auditorskými firmami. „Třeba na stavbě školy jsme tím nedávno ušetřili 54 milionů, protože jsme například včas odmítli nesmyslné žulové dlažby nebo luxusní prosklené hliníkové stěny,“ vysvětluje vicehejtman Tichý.


Celý článek najdete v Respektu 47/09.

Fotografie použita dle Creative Commons Ric Capucho, tommy@chau, Elephas_a 

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode