Ing. Petr Sikora - školení a kurzy

Výroční zpráva České školní inspekce

06.02.2013 20:25

Celý text: https://www.csicr.cz/getattachment/e1b96137-2102-4a87-8cae-7384d9dba60c

 

Výtah z textu zprávy|:

 

6.5 Veřejnosprávní kontrola

 

6.5.1 Základní informace o provedených kontrolách

Samostatným úkolem podle Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok

2011/2012 byla veřejnosprávní kontrola využívání prostředků státního rozpočtu poskytnutých

školám a školským zařízením všech zřizovatelů.

Hlavním úkolem veřejnosprávní kontroly bylo

- prověřit, zda finanční prostředky státního rozpočtu poskytnuté podle § 160 a 163

školského zákona byly přijaty a použity oprávněně, tj. ve správné výši, v daném

rozpočtovém roce, určeným účelům a v souladu s právními předpisy,

121/186

- prověřit, zda údaje o hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu poskytnuté

podle citovaných ustanovení školského zákona věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb

těchto prostředků a zda předávané údaje jsou v souladu s příslušnými dokumenty, resp. se

skutečností,

- prověřit, zda na základě nedostatků zjištěných kontrolami provedenými ve sledovaných

oblastech byla přijata opatření k odstranění zjištěných nedostatků a zda jsou přijatá

opatření kontrolovanou osobou plněna,

- prověřit, zda kontrolovaná osoba zavedla a udržuje vnitřní kontrolní systém a zda je

zajištěno jeho fungování podle příslušných ustanovení zákona o finanční kontrole.

 

6.5.3 Závěry veřejnosprávní kontroly

Ve školním roce 2011/2012 bylo kontrolováno 676 subjektů. V těchto školách a školských

zařízeních bylo z celkového objemu přijatých finančních prostředků ze státního rozpočtu ve

výši 6 773 675 397 Kč na místě zkontrolováno 6 471 716 646 Kč, z celkových výdajů ze

státního rozpočtu ve výši 6 527 038 637 Kč bylo kontrolováno 5 896 187 105 Kč. Celkový

objem zjištěných nedostatků činil 95 545 582 Kč, z toho porušení rozpočtové kázně činilo

4 973 352 Kč. Při veřejnosprávní kontrole bylo zjištěno ve 164 kontrolovaných subjektech

porušení právních předpisů vztahujících se k hospodaření s finančními prostředky ze státního

rozpočtu, nakládání s majetkem státu a nefunkčnímu vnitřnímu kontrolnímu systému. Celkem

bylo v těchto subjektech zjištěno 488 porušení právních předpisů. V 80 z kontrolovaných škol

a školských zařízení došlo k porušení rozpočtové kázně.

125/186

 

Oprávněnost přijetí a použití finančních prostředků přidělených ze SR z kapitoly

MŠMT

Celkem bylo v těchto subjektech zjištěno 488 porušení právních předpisů, které vedlo

k nedostatkům v oblasti nakládání s finančními prostředky, z toho v 80 případech se jednalo

o porušení rozpočtové kázně a bylo zjištěno 215 porušení. Na základě zjištěných nedostatků

bylo podáno 11 podnětů příslušnému finančnímu úřadu a 69 podnětů příslušnému krajskému

úřadu. Ve všech 164 subjektech byla uložena lhůta k přijetí opatření a odstranění nedostatků.

Bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně v oblasti výdajů na platy (92), neoprávněně byly

finanční prostředky použity na odvody a tvorbu FKSP (38) a na využití ostatních

neinvestičních výdajů (27). Ve 28 subjektech nebyly dodrženy závazné ukazatele.

 

Závěry z kontrol byly předávány zřizovateli, příslušnému krajskému úřadu, oblastním

inspektorátům práce a příslušnému finančnímu úřadu.

Prověření, zda kontrolované operace byly realizovány v souladu s právními předpisy a zda

údaje o hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu věrně zobrazovaly zdroje, stav

a pohyb těchto prostředků, ukázalo, že ve 130 kontrolovaných subjektech bylo zjištěno

porušení právních předpisů vztahujících se k hospodaření s finančními prostředky ze státního

rozpočtu, nakládání s majetkem státu, které nevedlo k porušení rozpočtové kázně. Jedná se

zejména o vedení účetnictví, zúčtování dotací, evidenci majetku, provedení inventarizace

v souladu s platnou legislativou, cestovní náhrady.

Prověření, zda kontrolovaná osoba zavedla a udržuje vnitřní kontrolní systém a zda je

zajištěno jeho fungování podle příslušných ustanovení zákona č. 320/2001 Sb., o finanční

kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů, vedlo k závěrům, že ve 143

z kontrolovaných subjektů není vnitřní kontrolní systém zaveden nebo není funkční

a nedokáže identifikovat rizika v nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu.

 

6.5.4 Doporučení

- Zlepšení spolupráce se zřizovatelem.

- Stanovení pravidel a podmínek poskytování dotací ze státního rozpočtu, v nichž bude

vymezena povinnost příjemce dotace sledovat v účetnictví zdroje a jejich čerpání

odděleně podle účelu (účelových znaků).

- Důsledně vyžadovat dodržování ustanovení zákona o finanční kontrole ve všech školách

a školských zařízeních.

- Věnovat zvýšenou pozornost dodržování principu legality a vedení účetnictví.

- Zabezpečení následné kontroly a prověření realizace a účinnosti opatření přijatých

kontrolovanou osobou.__

Kontakt

Petr Sikora

petr-sikora@centrum.cz

Nedostali jste odpověď na zaslanou zprávu? Neváhejte ji poslat znovu! Dostávám velké množství zpráv, výjimečně se proto může stát, že některou nedopatřením přehlédnu, anebo je smazána například proto, že se dostala do spamu.

Vyhledávání

Vytvořeno službou Webnode