Celý text: https://www.csicr.cz/getattachment/e1b96137-2102-4a87-8cae-7384d9dba60c
Výtah z textu zprávy|:
6.5 Veřejnosprávní kontrola
6.5.1 Základní informace o provedených kontrolách
Samostatným úkolem podle Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok
2011/2012 byla veřejnosprávní kontrola využívání prostředků státního rozpočtu poskytnutých
školám a školským zařízením všech zřizovatelů.
Hlavním úkolem veřejnosprávní kontroly bylo
- prověřit, zda finanční prostředky státního rozpočtu poskytnuté podle § 160 a 163
školského zákona byly přijaty a použity oprávněně, tj. ve správné výši, v daném
rozpočtovém roce, určeným účelům a v souladu s právními předpisy,
121/186
- prověřit, zda údaje o hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu poskytnuté
podle citovaných ustanovení školského zákona věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb
těchto prostředků a zda předávané údaje jsou v souladu s příslušnými dokumenty, resp. se
skutečností,
- prověřit, zda na základě nedostatků zjištěných kontrolami provedenými ve sledovaných
oblastech byla přijata opatření k odstranění zjištěných nedostatků a zda jsou přijatá
opatření kontrolovanou osobou plněna,
- prověřit, zda kontrolovaná osoba zavedla a udržuje vnitřní kontrolní systém a zda je
zajištěno jeho fungování podle příslušných ustanovení zákona o finanční kontrole.
6.5.3 Závěry veřejnosprávní kontroly
Ve školním roce 2011/2012 bylo kontrolováno 676 subjektů. V těchto školách a školských
zařízeních bylo z celkového objemu přijatých finančních prostředků ze státního rozpočtu ve
výši 6 773 675 397 Kč na místě zkontrolováno 6 471 716 646 Kč, z celkových výdajů ze
státního rozpočtu ve výši 6 527 038 637 Kč bylo kontrolováno 5 896 187 105 Kč. Celkový
objem zjištěných nedostatků činil 95 545 582 Kč, z toho porušení rozpočtové kázně činilo
4 973 352 Kč. Při veřejnosprávní kontrole bylo zjištěno ve 164 kontrolovaných subjektech
porušení právních předpisů vztahujících se k hospodaření s finančními prostředky ze státního
rozpočtu, nakládání s majetkem státu a nefunkčnímu vnitřnímu kontrolnímu systému. Celkem
bylo v těchto subjektech zjištěno 488 porušení právních předpisů. V 80 z kontrolovaných škol
a školských zařízení došlo k porušení rozpočtové kázně.
125/186
Oprávněnost přijetí a použití finančních prostředků přidělených ze SR z kapitoly
MŠMT
Celkem bylo v těchto subjektech zjištěno 488 porušení právních předpisů, které vedlo
k nedostatkům v oblasti nakládání s finančními prostředky, z toho v 80 případech se jednalo
o porušení rozpočtové kázně a bylo zjištěno 215 porušení. Na základě zjištěných nedostatků
bylo podáno 11 podnětů příslušnému finančnímu úřadu a 69 podnětů příslušnému krajskému
úřadu. Ve všech 164 subjektech byla uložena lhůta k přijetí opatření a odstranění nedostatků.
Bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně v oblasti výdajů na platy (92), neoprávněně byly
finanční prostředky použity na odvody a tvorbu FKSP (38) a na využití ostatních
neinvestičních výdajů (27). Ve 28 subjektech nebyly dodrženy závazné ukazatele.
Závěry z kontrol byly předávány zřizovateli, příslušnému krajskému úřadu, oblastním
inspektorátům práce a příslušnému finančnímu úřadu.
Prověření, zda kontrolované operace byly realizovány v souladu s právními předpisy a zda
údaje o hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu věrně zobrazovaly zdroje, stav
a pohyb těchto prostředků, ukázalo, že ve 130 kontrolovaných subjektech bylo zjištěno
porušení právních předpisů vztahujících se k hospodaření s finančními prostředky ze státního
rozpočtu, nakládání s majetkem státu, které nevedlo k porušení rozpočtové kázně. Jedná se
zejména o vedení účetnictví, zúčtování dotací, evidenci majetku, provedení inventarizace
v souladu s platnou legislativou, cestovní náhrady.
Prověření, zda kontrolovaná osoba zavedla a udržuje vnitřní kontrolní systém a zda je
zajištěno jeho fungování podle příslušných ustanovení zákona č. 320/2001 Sb., o finanční
kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů, vedlo k závěrům, že ve 143
z kontrolovaných subjektů není vnitřní kontrolní systém zaveden nebo není funkční
a nedokáže identifikovat rizika v nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu.
6.5.4 Doporučení
- Zlepšení spolupráce se zřizovatelem.
- Stanovení pravidel a podmínek poskytování dotací ze státního rozpočtu, v nichž bude
vymezena povinnost příjemce dotace sledovat v účetnictví zdroje a jejich čerpání
odděleně podle účelu (účelových znaků).
- Důsledně vyžadovat dodržování ustanovení zákona o finanční kontrole ve všech školách
a školských zařízeních.
- Věnovat zvýšenou pozornost dodržování principu legality a vedení účetnictví.
- Zabezpečení následné kontroly a prověření realizace a účinnosti opatření přijatých
kontrolovanou osobou.__
Petr Sikora
Nedostali jste odpověď na zaslanou zprávu? Neváhejte ji poslat znovu! Dostávám velké množství zpráv, výjimečně se proto může stát, že některou nedopatřením přehlédnu, anebo je smazána například proto, že se dostala do spamu.Vytvořeno službou Webnode