Celý text: https://www.csicr.cz/getattachment/e1b96137-2102-4a87-8cae-7384d9dba60c
Výtah z textu zprávy|:
6.5 Veřejnosprávní kontrola
6.5.1 Základní informace o provedených kontrolách
Samostatným úkolem podle Plánu hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok
2011/2012 byla veřejnosprávní kontrola využívání prostředků státního rozpočtu poskytnutých
školám a školským zařízením všech zřizovatelů.
Hlavním úkolem veřejnosprávní kontroly bylo
- prověřit, zda finanční prostředky státního rozpočtu poskytnuté podle § 160 a 163
školského zákona byly přijaty a použity oprávněně, tj. ve správné výši, v daném
rozpočtovém roce, určeným účelům a v souladu s právními předpisy,
121/186
- prověřit, zda údaje o hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu poskytnuté
podle citovaných ustanovení školského zákona věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb
těchto prostředků a zda předávané údaje jsou v souladu s příslušnými dokumenty, resp. se
skutečností,
- prověřit, zda na základě nedostatků zjištěných kontrolami provedenými ve sledovaných
oblastech byla přijata opatření k odstranění zjištěných nedostatků a zda jsou přijatá
opatření kontrolovanou osobou plněna,
- prověřit, zda kontrolovaná osoba zavedla a udržuje vnitřní kontrolní systém a zda je
zajištěno jeho fungování podle příslušných ustanovení zákona o finanční kontrole.
6.5.3 Závěry veřejnosprávní kontroly
Ve školním roce 2011/2012 bylo kontrolováno 676 subjektů. V těchto školách a školských
zařízeních bylo z celkového objemu přijatých finančních prostředků ze státního rozpočtu ve
výši 6 773 675 397 Kč na místě zkontrolováno 6 471 716 646 Kč, z celkových výdajů ze
státního rozpočtu ve výši 6 527 038 637 Kč bylo kontrolováno 5 896 187 105 Kč. Celkový
objem zjištěných nedostatků činil 95 545 582 Kč, z toho porušení rozpočtové kázně činilo
4 973 352 Kč. Při veřejnosprávní kontrole bylo zjištěno ve 164 kontrolovaných subjektech
porušení právních předpisů vztahujících se k hospodaření s finančními prostředky ze státního
rozpočtu, nakládání s majetkem státu a nefunkčnímu vnitřnímu kontrolnímu systému. Celkem
bylo v těchto subjektech zjištěno 488 porušení právních předpisů. V 80 z kontrolovaných škol
a školských zařízení došlo k porušení rozpočtové kázně.
125/186
Oprávněnost přijetí a použití finančních prostředků přidělených ze SR z kapitoly
MŠMT
Celkem bylo v těchto subjektech zjištěno 488 porušení právních předpisů, které vedlo
k nedostatkům v oblasti nakládání s finančními prostředky, z toho v 80 případech se jednalo
o porušení rozpočtové kázně a bylo zjištěno 215 porušení. Na základě zjištěných nedostatků
bylo podáno 11 podnětů příslušnému finančnímu úřadu a 69 podnětů příslušnému krajskému
úřadu. Ve všech 164 subjektech byla uložena lhůta k přijetí opatření a odstranění nedostatků.
Bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně v oblasti výdajů na platy (92), neoprávněně byly
finanční prostředky použity na odvody a tvorbu FKSP (38) a na využití ostatních
neinvestičních výdajů (27). Ve 28 subjektech nebyly dodrženy závazné ukazatele.
Závěry z kontrol byly předávány zřizovateli, příslušnému krajskému úřadu, oblastním
inspektorátům práce a příslušnému finančnímu úřadu.
Prověření, zda kontrolované operace byly realizovány v souladu s právními předpisy a zda
údaje o hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu věrně zobrazovaly zdroje, stav
a pohyb těchto prostředků, ukázalo, že ve 130 kontrolovaných subjektech bylo zjištěno
porušení právních předpisů vztahujících se k hospodaření s finančními prostředky ze státního
rozpočtu, nakládání s majetkem státu, které nevedlo k porušení rozpočtové kázně. Jedná se
zejména o vedení účetnictví, zúčtování dotací, evidenci majetku, provedení inventarizace
v souladu s platnou legislativou, cestovní náhrady.
Prověření, zda kontrolovaná osoba zavedla a udržuje vnitřní kontrolní systém a zda je
zajištěno jeho fungování podle příslušných ustanovení zákona č. 320/2001 Sb., o finanční
kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů, vedlo k závěrům, že ve 143
z kontrolovaných subjektů není vnitřní kontrolní systém zaveden nebo není funkční
a nedokáže identifikovat rizika v nakládání s finančními prostředky státního rozpočtu.
6.5.4 Doporučení
- Zlepšení spolupráce se zřizovatelem.
- Stanovení pravidel a podmínek poskytování dotací ze státního rozpočtu, v nichž bude
vymezena povinnost příjemce dotace sledovat v účetnictví zdroje a jejich čerpání
odděleně podle účelu (účelových znaků).
- Důsledně vyžadovat dodržování ustanovení zákona o finanční kontrole ve všech školách
a školských zařízeních.
- Věnovat zvýšenou pozornost dodržování principu legality a vedení účetnictví.
- Zabezpečení následné kontroly a prověření realizace a účinnosti opatření přijatých
kontrolovanou osobou.__
Vytvořeno službou Webnode