22.11.2024 AKTUALIZACE ČLÁNKU
Menší obce a města zpravidla nemají na svých úřadech zaměstnance, kteří se zabývají výhradně veřejnosprávní kontrolou. Absenci profesionálních kontrolorů řeší různě, ale často zapojují do kontroly zřizovaných příspěvkových organizací (většinou se jedná o základní a mateřské školy) členy kontrolních nebo finančních výborů. Je to správné, umožňuje to legislativa? Odpověď není jednoznačná. Řekl bych, že to výslovně nezakazuje. Mám na mysli zákon o obcích, který také definuje pravomoci kontrolních a finančních výborů. Nutno říci, že primárně zákon s takovou úlohou nepočítá, ale de facto externí kontrolu příspěvkových organizací (a případně také příjemců dotací) umožňuje. Kontrolní a finanční výbory totiž plní další (kontrolní) úkoly, jimiž je pověřilo zastupitelstvo obce. Tvůrci zákona o obcích patrně neměli na mysli externí kontrolu a Ministerstvo vnitra ČR původně vyjadřovalo názor, že provádění takové kontroly zmíněným výborům nepřísluší, protože jejich činnost je orientována dovnitř obcí.
Personální nouze a často také neochota platit drahé externí audity malé obce
a menší města přivedla k tomu, že čím dál častěji začaly zapojovat do externí kontroly zřizovaných škol své výbory. Časem dokonce došlo ke změně oficiální metodiky a současné znění Stanoviska ODK č. 2/2014 - Kontrola příspěvkových organizací zřízených územními samosprávnými celky a aplikace kontrolního řádu
na tento typ kontroly externí kontrolu realizovanou výbory připouští. Musí však jít
o kontrolu prováděnou na základě úkolu zadaného zastupitelstvem, nemůže jít
o vlastní iniciativu daného výboru. Výbor tak bude provádět kontrolu příspěvkové organizace svým jménem, rozhodně se ale nebude jednat o veřejnosprávní kontrolu. Veřejnosprávní kontroly se mohou členové výborů účastnit jen jako tzv. přizvané osoby. Vedoucím kontrolní skupiny v tomto případě musí být zaměstnanec obce či města (zpravidla je to účetní).
Problematikou možného využití kontrolních a finančních výborů pro provádění kontroly zřizovaných příspěvkových organizací a příjemců dotací jsme se zabývali
v rámci semináře Kontrola příspěvkových organizací a příjemců dotací úředníky, kontrolními a finančními výbory obcí, který prezenčně proběhl v roce 2022
v listopadu v Praze a v prosinci v Ostravě. 26. 1. a 21. 11. 2023 a poté 18. 1. a 21. 11. 2024 proběhl jako webinář.
Seminář je možné realizovat také jako uzavřené zakázkové prezenční školení pro města a obce, a to základě jejich požadavků - například už několikrát proběhl v odpoledních hodinách s ohledem na časové možnosti členů kontrolních a finančních výborů.
Petr Sikora
Nedostali jste odpověď na zaslanou zprávu? Neváhejte ji poslat znovu! Dostávám velké množství zpráv, výjimečně se proto může stát, že některou nedopatřením přehlédnu, anebo je smazána například proto, že se dostala do spamu.Vytvořeno službou Webnode