Ing. Petr Sikora - školení a kurzy

Pracovní obuv – FKSP a daňové dopady

15.09.2025 19:00

 

 

Právní rámec problematiky

 

§ 33 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

 

Fond kulturních a sociálních potřeb

(3) Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb a je určen zaměstnancům v pracovním poměru
k příspěvkové organizaci, žákům středních odborných učilišť a učilišť, interním vědeckým aspirantům, důchodcům, kteří při prvém odchodu do starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně pracovali u příspěvkové organizace, případně rodinným příslušníkům zaměstnanců a jiným fyzickým nebo
i právnickým osobám.

 

(5) Použití fondu kulturních a sociálních potřeb stanoví právní předpis, kolektivní smlouva, kolektivní dohoda nebo vnitřní předpis.

 

(6) Na plnění z fondu kulturních a sociálních potřeb není právní nárok.

 

 

 

§ 104 zákoníku práce

Osobní ochranné pracovní prostředky, pracovní oděvy a obuv, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje

 

(1) Není-li možné rizika odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce, je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky. Osobní ochranné pracovní prostředky jsou ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené přímo použitelným předpisem Evropské unie34).

 

(2) V prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění nebo plní ochrannou funkci, přísluší zaměstnanci od zaměstnavatele jako osobní ochranné pracovní prostředky též pracovní oděv nebo obuv.

 

 

§ 6 zákona o daních příjmů

Příjmy ze závislé činnosti

 

(7) Za příjmy ze závislé činnosti se nepovažují a předmětem daně, kromě příjmů, které nejsou předmětem daně podle § 3 odst. 4, dále nejsou

 

b) hodnota osobních ochranných pracovních prostředků, pracovních oděvů a obuvi, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů poskytovaných v rozsahu stanoveném zvláštním předpisem, včetně nákladů na udržování osobních ochranných a pracovních prostředků, pracovních oděvů a obuvi, jakož i hodnota poskytovaných stejnokrojů, včetně příspěvků na jejich udržování, dále hodnota pracovního oblečení, určeného zaměstnavatelem pro výkon zaměstnání, včetně příspěvku na jeho udržování,

 

(9) Od daně jsou, kromě příjmů uvedených v § 4, dále osvobozeny 

 

d) nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, ve formě

 

1. pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení nebo pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis; tato plnění jsou osvobozena v úhrnu do výše průměrné mzdy za zdaňovací období,

 

 

výklad zákona o daních z příjmů - pokyn GFŘ D-59

K § 6 odst. 7 písm. b)

 

 

Za příjem ze závislé činnosti se nepovažuje a předmětem daně není hodnota pracovního oblečení a pracovní obuvi určených zaměstnavatelem pro výkon zaměstnání. Ve smyslu tohoto ustanovení je za pracovní oblečení považováno tzv. jednotné pracovní oblečení (stejnokroje) poskytnuté zaměstnavatelem zaměstnancům (např. prodejních organizací, poskytovatelů služeb pohostinských, ubytovacích zařízení apod.), pokud plní zejména reklamní, propagační a organizační účely. Předpokladem je, že zaměstnavatel ve vnitřním předpise nebo smluvní strany v kolektivní smlouvě stanoví povinnost zaměstnanců používat pracovní oblečení pouze při výkonu zaměstnání a vymezí charakter a podobu jednotného pracovního oblečení a všech jeho součástí. Zaměstnavatel musí ale také zajistit, aby jednotné pracovní oblečení, a to i ve firemních barvách, bylo trvale a viditelně označeno identifikačními znaky zaměstnavatele, čímž se rozumí např. obchodní jméno či ochranná známka. Další součásti jednotného pracovního oblečení, které nelze opatřit viditelným či trvalým označením, by měly být poskytovány v přiměřené hodnotě a množství.

 

 

 

Komentář

 

 

Pracovní obuv je nutné rozdělit do dvou skupin na:


  • pracovní obuv povinně poskytovanou dle zákoníku práce
    (osobní ochranný pracovní prostředek)


  • pracovní  obuv poskytovanou nad rámec povinného vybavení
    (nejedná  se o osobní ochranný pracovní prostředek).

 

Pracovní obuv povinně poskytovaná

Obuv se hradí z provozních prostředků příspěvkové organizace, nelze ji hradit z FKSP. Hodnota této obuvi není považována za příjem ze závislé činnosti a není předmětem daně.

 

Příklad: pracovní obuv poskytovaná zaměstnancům školních jídelen.

 

 

Pracovní obuv poskytovaná nad rámec povinného vybavení

Pokud takovou obuv zaměstnavatel poskytuje, tak ji hradí z FKSP. Poskytování obuvi je nutno upravit vnitřním předpisem (směrnicí o FKSP) nebo kolektivní smlouvou a je nutné s ním počítat při tvorbě rozpočtu FKSP. Hodnota zmíněné obuvi je pro zaměstnance zdanitelným příjmemOsvobozena je pouze ortopedická obuv pořízená ve zdravotnickém zařízení (lékárně).

 

Příklad: obuv poskytovaná učitelům základních a mateřských škol.

 

 

Kontakt

Petr Sikora

petr-sikora@centrum.cz

Nedostali jste odpověď na zaslanou zprávu? Neváhejte ji poslat znovu! Dostávám velké množství zpráv, výjimečně se proto může stát, že některou nedopatřením přehlédnu, anebo je smazána například proto, že se dostala do spamu.

Vyhledávání

Vytvořeno službou Webnode